+31 6 810 024 05 susan@dechering.nl

Iedereen heeft liefde nodig. Waar waneer voelen we ons nu echt geliefd door een ander? John Gray de schrijver van de klassieker: ‘Mannen komen van Mars, Vrouwen van Venus’ spreekt over 12 vormen van liefde, namelijk acceptatie, waardering, vertrouwen, aanmoediging, goedkeuring, bewondering, geruststelling, bevestiging, zorgzaamheid, respect, toewijding, begrip. Iedereen heeft behoefte aan alle 12 vormen van liefde, toch zien we dat over het algemeen mannen sterker de behoefte hebben aan de eerste 6 en vrouwen meer behoefte hebben aan de laatste 6.

Zelfliefde

Vaak zien we bij Liefdeswijs dat stellen in relatietherapie tijdens de sessies de ander verwijten van het niet tonen van hun liefde voor hen, ze missen een van de 12 vormen van liefde en krijgen deze niet van de ander. Natuurlijk is het niet leuk als je geen liefde van een ander krijgt, het is alleen de kunst om niet te eisen, maar vrijuit eerst zelf liefde te geven, niet alleen aan de ander, maar vooral eerst aan jezelf. Dan heb je de liefde van de ander niet ‘nodig’ maar is het wel een extraatje als je deze van de ander krijgt. Een ander zal vanzelf aanvoelen dat je dan niet ‘needy’ bent en zal veel eerder gewillig zijn om je liefde te geven. Niet omdat het dan moet, maar puur omdat het ook heel fijn kan zijn om vanuit vrijheid te geven. Wil je echt emotioneel onafhankelijk worden, geef jezelf dus meer liefde. Wil je weten hoe? Hier de 12 tips hoe je jezelf meer liefde kan geven:

Zelfliefde is..

Acceptatie 

Accepteer jezelf zoals je bent. Jezelf bestaat ook uit je schaduwkant, je minpunten (op het gebied van je lijf, je gedachten/oordelen, je karaktereigenschappen, je verleden, je gedrag of gewoonten en je emoties).

Waardering

Waardeer je goede kant, heb oog voor je sterke punten en neem het niet als vanzelfsprekend. Wees dankbaar voor hoe een mooi mens je bent.

Vertrouwen

Vertrouw op je intuïtie en je hart. Zij weten wat er zich echt afspeelt en wat je wel en niet wilt, luister hier naar in plaats van je te luisteren naar je ratio en andere mensen.

Aanmoediging

Moedig jezelf aan als je iets moeilijk vind in plaats van jezelf te dwingen of op wilskracht jezelf te forceren om iets te doen.

Goedkeuring

Geef jezelf toestemming om te doen wat je hart verlangt, wat je WILT in plaats van te luisteren naar die innerlijke criticus die zegt wat je MOET ook al lijkt het misschien onverstandig.

Bewondering

Heb bewondering voor jezelf, hoe ver je al bent gekomen, hoeveel je hebt ervaren en hebt geleerd. Kijk naar je sterke kanten en besef dat een ander deze wellicht niet heeft en jou hiervoor bewonderd. Kijk door haar of zijn ogen en bewonder jezelf om je unieke eigenschappen om de unieke jij die je bent.

Geruststelling

Stel jezelf gerust, dat luisteren naar je hart altijd het beste besluit is en er niets echt verkeerd kan gaan zolang je naar dit innerlijke kompas blijft luisteren. Stel jezelf gerust als je zorgen hebt of piekert. Bedenk wat een goede vriend of vriendin zou zeggen.

Bevestiging

Geef jezelf de bevestiging dat je een goede keuze hebt gemaakt of dat je inderdaad gelijk hebt of juist hebt gehandeld of dat je inderdaad niet zo een dikke kont hebt in die broek als waar je voor vreest 😉

Respect

Neem jezelf serieus, neem je gevoelens, je hart en je intuïtie serieus door er naar te luisteren. Als iets niet goed voelt en je weet even niet zo snel de reden waarom luister er dan gewoon naar en doe het niet in plaats van je gevoel te negeren omdat je verstand niet heeft kunnen bedenken wat de logica erachter is. Respecteer je eigen gevoelens en dus je wensen en grenzen.

Toewijding

Wees trouw aan jezelf en zet jezelf op nummer 1! Doe wat je zelf wilt in plaats van te luisteren naar wat de omgeving van je verlangt. Op het moment dat je alleen maar doet wat de omgeving van je verlangt, cijfer je jezelf weg. Op zulke momenten doe je jezelf tekort en heb je weinig zelfliefde. Je neemt jezelf dan niet serieus en zet jezelf niet op de eerste plaats.

Zorgzaamheid

Goed voor jezelf zijn doe je door goed voor je lichaam en gezondheid te zorgen. Eet gezond, beweeg regelmatig en slaap voldoende. En tot slot is het heel belangrijk dat je zorgt voor genoeg tijd om te ontspannen. Overvraag jezelf daarom niet, plan verstandig en bouw rustmomenten en me-time in.

Begrip

Daarnaast is het ook belangrijk om emotioneel goed voor jezelf te zorgen. Geef je emoties de ruimte en breng begrip voor jezelf op, straf jezelf niet af als je vindt dat je iets verkeerd hebt gedaan. Wees lief voor jezelf. Bedenk dat je altijd je best doet en meer dan dat kun je niet.